TEKNIK_TEKNIK ATASI INTERVIEW ZAMAN SEKARANG

Alhamdulillah baru-baru ini, ku mendapat satu surat yang menunjukkan aku mendapat panggilan interview menjadi tenaga pengajar.

Tiba giliran ku, maka macam biasa aku mengetuk pintu dan memberi salam, mereka menyuruh ku masuk. Memang sudah ku ketahui ada 3 orang panelist kerana sebelum itu ku sudah risik pada seorang kerani yang mengguruskan kami di tempat interview tersebut. Ketiga-tiga panelist ini memang orang-orang yang berjawatan besar.

Seperti biasa, di suruh ceritakan latar belakang kita dan beberapa soalan ditanya. Soalan seperti biasa di tanya dan apa yang ku ingin kongsi disini adalah soalan-soalan killer. Seorang dari panelist menaya, dalam Islam, raya maner kita harus besarkan diantara raya puasa dan raya haji. Lalu ku menjawab raya haji tetapi bila dia tanya kenapa raya haji, aku tidak dapat menjawab dengan tepat.

Soalan kedua, kenapa simpan janggut dan tidak simpan misai, aku hanya senyum pada permulaan dan menjawab “fesyen encik”, walau aku tahu dia adalah sunnah. Panelist tu seperti pening sikit dan dia tanya balik, kenapa tak jawab sunnah, kerana dia pun ada menyimpan janggut. Lalu aku memberitahu, dengan keadaan tenang, kalau sunnah encik, mesti panjang satu cekak gengaman tangan, janggut saya sikit jer encik. Panelist pun berubah pada soalan yang lain, sewaktu itu aku memakai songkok.

SONGKOK

Oh pakai songkok pun fesyen ker? Atau ikut ayah (mereka mengenali ayahku) aku hanya senyum sambil menggeleng kepala, lalu aku menjawab, kan lebih baik kita tutupi kepala kita,(merupakan satu sunnah).


Lalu soalan-soalan lain ditanya, antara soalan yang ku tidak dapat jawab…berapa panjang jambatan Pulau Pinang(13km), jambatan baru akan dibina dari maner ke maner? Sebelum ini, ku pernah interview tetapi emosi ku dapat di mainkan oleh panelist sehingga aku bercakap dengan kasar, bagaimana pun kali ini lebih tenang kerana ku mendapat petunjuk yang banyak dari ayahdaku dan juga sudah semestinya dari ALLAH SWT. Alhamdulillah, sekiranya perkerjaan ini baik untuk ku ya ALLAH, permudahkan ler untuk aku mendapatnya, amin…w;alam

Muazzam mohd

x-uitm,mlysia

x-smkj

https://xuitm.wordpress.com

10 nov 2007-(10/11/2007)Citizen Power

header_short.jpg

JOM ramai2 kita pi…..tunjuk kan kuasa rakyat

Himpunan secara aman…Insya’Allah….

http://10nov.himpunan.info/

Banyak lah rumah terbuka dan banyak yang terbuka

Alhamdulillah kita telah selesai satu bulan dalam tamrin yang panjang yang dibuat oleh ALLAH SWT iaitu PROG RAMADAN AL_MUBARAK.

msjd.jpgmsjd.jpg

Semoga kita terus istiqomah dengan Ibadah2 yang kita buat dalam bulan Ramadon…amin.

Biasalah kita akan kunjung2 ke rumah adik beradik dan sahabat2 kita…baru ini saya dijemput ke rumah jiran saya yang berdekatan dengan rumah ku…dia buat tahlil dan jamuan raya.

Apa yang lebih malang, prog tersebut berjalan dengan baik tiada masalah tetapi hadiran yang hadir pada prog tersebut adalah mengguris hati aku.

Sedang kami bertahlil, datang sekeluarga yang hadir agak lewat.

JUBAH>>>

Ketua keluarga Alhamdulillah berjubah putih dan kupiyah(songkok/lebai) putih, isteri nya juga pakaiyan seperti biasa menutup aurat, tetapi malang nyer anak daranya. Anak dara memakai tudung tetapiku sedih dari segi baju nyer, ketat dan tudung tidak menutup apa yang patut di bahagian dadanyer.


Apa yang ku terfikir, apa ayah yer tidak faham atau tidak dapat mengawal anak nya atau…entalah. Kalau tengok ayahnya…memang pengemar kuliyah-kuliyah magrib tetapi aku tidak dapat menjawab kenapa jadi begitu. Setakat nie aku masih mencari cara bagaimana hendak ku sampaikan benda ini. Moga dia dapat petunjuk..amin…

Muaz-x Uitm

https://xuitm.wordpress.com/

Teruskan…dan Salam Euidil Fitr

Semoga terus ISTIQOMAH mencari LAILATUL QODAR>>>

DIsiniku ingin memohon Maaf, sekiranya ada salah dan silap dr ku dan sekeluarga…
lalu kot Jitra,singgah umah….

teruskan perjuagan yang belum selesai…tidak kira dimana kita berada…

w;alam
muaz-xuitm

TRAGEDI BERDARAH,BATU BURUK-8 September 2007

Kuala Lumpur: Pas mendapat maklumat yang jelas, UMNO dan pihak tertentu merancang rusuhan yang berlaku di Batu Buruk, Kuala Terengganu 8 September lepas, kata Pesuruhjaya PAS Terengganu-Dato Mustafa Ali.

“Saya ingin mengatakan, antara yang terlibat merancang kejadian ini adalah Datuk Wan Farid Wan Salleh-setiausaha politik menteri keselamatan dalam negeri yang juga Perdana Menteri,” kata Mustafa lagi.
“saya bertanggungjawab penuh dgn kenyataan ini dan sedia memberikan bukti yg lengkap jika satu suruhanjaya diraja di bentuk untuk menyiasat trajedi ini secara menyeluruh..,”kata Mustafa.

Ini merupakan petikan kata dari pimpinan PAS, dan ingin menunjukkan PAS tidak bersalah, jika bersalah boleh jer UMNO saman PAS tetapi mereka tidak berani…

GAMBAR SAHABAT KITA…

Ramai lagi rakyat Malaysia yang tidak tahu fakta sebenar…harap kita yang memahami dapat buat penerangan yang jelas….tlg sebarkan….Syukran…JZKK

muazzam mohd,
http://xmahasiswauitm.blogspot.com/