TEKNIK_TEKNIK ATASI INTERVIEW ZAMAN SEKARANG


Alhamdulillah baru-baru ini, ku mendapat satu surat yang menunjukkan aku mendapat panggilan interview menjadi tenaga pengajar.

Tiba giliran ku, maka macam biasa aku mengetuk pintu dan memberi salam, mereka menyuruh ku masuk. Memang sudah ku ketahui ada 3 orang panelist kerana sebelum itu ku sudah risik pada seorang kerani yang mengguruskan kami di tempat interview tersebut. Ketiga-tiga panelist ini memang orang-orang yang berjawatan besar.

Seperti biasa, di suruh ceritakan latar belakang kita dan beberapa soalan ditanya. Soalan seperti biasa di tanya dan apa yang ku ingin kongsi disini adalah soalan-soalan killer. Seorang dari panelist menaya, dalam Islam, raya maner kita harus besarkan diantara raya puasa dan raya haji. Lalu ku menjawab raya haji tetapi bila dia tanya kenapa raya haji, aku tidak dapat menjawab dengan tepat.

Soalan kedua, kenapa simpan janggut dan tidak simpan misai, aku hanya senyum pada permulaan dan menjawab “fesyen encik”, walau aku tahu dia adalah sunnah. Panelist tu seperti pening sikit dan dia tanya balik, kenapa tak jawab sunnah, kerana dia pun ada menyimpan janggut. Lalu aku memberitahu, dengan keadaan tenang, kalau sunnah encik, mesti panjang satu cekak gengaman tangan, janggut saya sikit jer encik. Panelist pun berubah pada soalan yang lain, sewaktu itu aku memakai songkok.

SONGKOK

Oh pakai songkok pun fesyen ker? Atau ikut ayah (mereka mengenali ayahku) aku hanya senyum sambil menggeleng kepala, lalu aku menjawab, kan lebih baik kita tutupi kepala kita,(merupakan satu sunnah).


Lalu soalan-soalan lain ditanya, antara soalan yang ku tidak dapat jawab…berapa panjang jambatan Pulau Pinang(13km), jambatan baru akan dibina dari maner ke maner? Sebelum ini, ku pernah interview tetapi emosi ku dapat di mainkan oleh panelist sehingga aku bercakap dengan kasar, bagaimana pun kali ini lebih tenang kerana ku mendapat petunjuk yang banyak dari ayahdaku dan juga sudah semestinya dari ALLAH SWT. Alhamdulillah, sekiranya perkerjaan ini baik untuk ku ya ALLAH, permudahkan ler untuk aku mendapatnya, amin…w;alam

Muazzam mohd

x-uitm,mlysia

x-smkj

https://xuitm.wordpress.com

Leave a Reply

