Cerita S.B-“Siput Babi” di ambang raya


Bermula cerita yer, apabila meeting malam tu, ramai yang tidak dapat hadir(keunzuran). 32752364_11e363c9ee_m1.jpg32752364_11e363c9ee_m1.jpgHanya 3 orang malam tu, alhamdulillah di tempat tersebut ada talian internet. Kebetulan ku membawa sebuah laptop bersama connection yer yang boleh dipakai, Alhamdulillah bersyukur sungguh aku malam tersebut, dapat menonton secara terus (live) kuliyah magrib Tok Guru Haji Hadi di (www.terengganukini.com), bab perkahwinan. Sewaktu menonton tiba-tiba sahabatku yang dua orang tesebut datang, biasalah sedikit kelewataan tp bukan kerana di 84632661.jpgsenganjakan namun sebab-sebab yang boleh diterima.

Selesai kuliyah tersebut disambung pula ke forum pula sedang mendengar ada seorang datang dengan keadaan tergesa-gesa, mencari su. Pakaiyan seperti seorang Islam(berkupiyah dan berbaju kurta) muka seperti seorang CinA, bermain di fikiran aku dia nie seorang mualaf. Lalu aku dengan baik hati menaya, kerana dia seperti nak balik, “kenapa nak cari SU”. Lalu dia membuka cerita, saya ada seorang Muallaf( India ) menetap di pulau pinang dia ada masalah keluarga sikit, selalu saya bawa mai sini jumpa HjKi dia mesti bagi mualllaf tidur sini. Dia memberi nama kad dia(penggerusi persatuan Muallaf). Kalau hantar pejabat agama, banyak susah. Nanti jadi banyak lagi kes, Muallaf(cina) tersebut memberi tahu bahawa dia dah banyak kali dipanggil oleh polis untuk disiasat berkaitan dengan muallaf.

Dia minta untuk bertumpang teduh di situ, kami pun seperti akur dan kasihan. Bilaku lihat dia untuk pertama kali, kami bertentang mata tetapi hati memberi Isyarat seperti sesuatu yang tidak kena. Namun aku seperti biasa, buat tak tahu kepada panggilan hatiku tersebut. Muallaf tersebut memerhatikan kami dan bertanya kan tentang forum tersebut, nie LIVE ker? Kami hanya mengangguk kepala. Kami meninggalkan muallaf tersebut di situ kerana sudah lewat malam, (malam masih muda tp mata ku sudah tua la… J)

Kami meminta maaf kerana terpaksa tinggal dia di situ, dia kata“saya sudah biasa begini,tak per,tak per saya faham“, jawapan dia seperti sungguh Ikhlas, namun itu dia dengan ALLAH, kita tidak tahu hanya ALLAH yg tahu. Sewaktu hendak balik tersebut ada dua bungkusan plastik lutsinar, ku melihat dengan lebih jelas lagi dan nampak ada baju-bajunya dan juga buku latihan seperti buku tulisan budak-budak sekolah. Dia seperti hendak belajar ISLAM betul-betul, bagus betul muallaf nie.

Setelah seminggu berlalu, muallaf tersebut tinggal di situ. Barulah kami semua sedar, dia merupakan, S.B(polis). Itu pun dari hasil maklumat yang kami terima dari sumber yang boleh dipercayai tetapi malangnya bila kami dapat maklumat tersebut, muallaf(S.B) tersebut sudah tidak berada di situ lagi. Allahamdullilah tiada maklumat yang hilang namun dia dapat tahu juga pergerakkan kami dan mungkin juga mencuri mendengar perbualan-perbualan mesyuarat. Jadi berhati-hatilah bila dah dekat-dekat dengan raya, macam-macam benda yang kita tidak duga boleh berlaku. W;alam

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: