Tandas masjid…kenapa jadi begitu!!!


Tandas masjid…kenapa jadi begitu!!!

 

Tandas berasal dari perkataan, tak sure pula…bukan tanda yer…tetapi tandas tempat kita akan pergi bila kita tandasperlukan dan kita tinggalkan bila kita sudah tidak memerlukannya. Baru ini bersiar-siar sekitar sungai petani,kedah. Jam menunjukkan sudah pukul 1.30pm,sudah masuk waktu zohor, terdengar bunyi seperti memanggil-manggil untuk aku solat. Memandangkan sungai petani merupakan salah suatu tempat mainan aku dahulu, ini kerana aku memang pernah belajar disana suatu ketika dahulu.

masjid yang IndahJadi aku menuju ke sebuah masjid yang bermain-main di fikiran aku. Masjid yang wberdekatan tempat yang ingin aku tujui. Masjid betul-betul terletak di hadapan sekolah…kira ramai juga yang menjadikan masjid itu tempat singgahan…Alhamdulillah ada yang tidak menjadi menjadikan tempat singgahan sahaja, ada yang bersolat tetapi ada yang tidak bersopan dalam kawasan masjid. Semoga mereka mendapat hidayah.

Bila aku tiba, lupanya sudah lewat tidak sempat ku nak solat berjemaah dgn Jemaah yang pertama selepas azan. Namun aku masuk ke dalam masjid tersebut,masih ada lg jemaah yang sedang bersolat zohor selepas Jemaah yang tadi. Setelah selesai solat aku ingat nak pergi ke tandas kerana nanti senang nak berjalan, nanti tandas-tandas awam faham-faham jer… Aku suka berada dalam keadaan berwuduk kerana itu adalah satu amalan, sahabat nabi-Bilal bin Rabbah jadi mudahlah aku menggunakkan tandas disini dan terus ambil wuduk. Sebelum nak masuk tandas, aku terlihat ada notis-sumbangan untuk masjid menggunakkan tandas masjid. Pertama kali aku melihat di masjid, ada papan tanda seumpama itu, terfikir aku…ini masjid kan? Mungkin ini untuk memupuk kita memberi sedekah.

 sumbangan untuk menggunakan TANDAS

Keadaan tandasApabila diri menuju kita tandas tersebut, aku terkejut dengan

hanya ada 2 bilik airkeadaan tandasnya. Beginikah tandas sebuah masjid, terasa sedih sungguh masjid punya besar tandas macam ini. Tandas dalam keadaan yang unsang…Tidaklah terlalu kotor tetapi adalah tidak patut sangat sebuah masjid yang indah mempunyai tandas umpama ini. Ini yang menjadi persoalan di hati, selepas keluar dari tandas aku terlihat tabung derma untuk masjid di bangunan sebelah masjid. Aku mencari lagi maklumat di sekeliling kawasan masjid terlihat notis-notis kuliyah magrib(Ustaz Halim Nasir-penceramah hebat tu).

Jadi siapa yang hendak dipersalahkan, tandas jadi begitu kerana pelajar-pelajar sekolah berdekatan pelajar sekolah di pondok dkt ngn Masjid@pengguna tandas yang lain yang apabila menggunakannya dan tidak menjaga kebersihan atau pun disebabkan penggurusan masjid yang tidak ambil apa-apa tindakan? Inilah persoalan-persoalan yang bermain di fikiranku…Nak kata tak ada duit,masjid selalunya dapat kutipan mingguan waktu hari Jumaat@kat sini tak ada sembahyang Jumaat..Nak kata masjid tak hidup…ada kuliyah-kuliyah,mgkn iklan kuliyah itu adalah di tempat lain..so masjid ini tidak ada pengurusan kot…Ya ALLAH turunkan lah hidayahmu kepada orang kawasan tersebut untuk menjaga rumahmu Ya ALLAH…cuti-cuti Malaysia, di kedah.Au revoir

 

Leave a Reply

