Sedar tidak sedar-RAMADAN :(


Sedar tidak sedar…kita sudah berada di fasa yang ke-3 ramadah karim…baru nie buat iftar….tiba-tiba sahabat cakap…sekarang dah masuk fasa ke-3…ana cakap…belum lg…anta nie dah ketinggalan….Ya Allah biar betul…ramadan dah nak tinggal kan kita dah…apa lah amalam yang kita buat..

bersiar2 buang masa

sibuk dgn nak makan apa waktu sahur dan berbuka…sembang2 sampai lewat malam…subuh terlepas..sebab nak kan sahur ja…

Siyam, Qiyamulai dan Iktiqaf…3 benda yang nabi buat terutama dlm fasa ke-3…Allahuakbar…

Siyam=puasa dah okey kot…mgkn kena tinggalkan maksiat-maksiat @ perkara sia-sia lg kot yg secara tak sengaja dan tidak sengaja…benda sia-sia  nie senang ja…rasa2 kita buat sesuatu  tu tak ada sumbangan utk Islam tu kira sia-sia la…

Program Qiamulai=beribadat pada malam hari & Iktiqaf=berehat di rumah ALLAh, dianjurkan disana sini tetapi tidak memberi kesan langsung kepada kita.

Hadith Rasulullah saw:

                “daripada Aisyah r.ah, bahawa Nabi saw selalu beriktikaf pada sepuluh akhir ramadan hingga diwafatkannya oleh ALLAH SWT. Kemudian diteruskan iktikaf itu oleh para isteri baginda”

 Ada kitab mengatakan Qiamulai bermula dari tarawikh… Bila sebut Qiam ja..beribu-ribu alasan yang diberi…ana pergi masjid sini sheikh…ana qiam dengan zaujah, jauh la dan ada yang berdiam diri. Alasan jauh nie, kadang-kadang dgr marah juga…pergi kerja jauh boleh tp nak pergi rumah ALLAH cukup susah, kenapa ya?

Imam Malik ra berkata maksudnya:

“sesungguhnya kebanyakan mereka meninggalkan sunah iktikaf itu adalah kerana amalam itu berhajat kepada kesungguhan yang sangat kuat”

Tetapi lebih malang lagi bg yang tinggal berdekatan dengan masjid pula, pun tak dapat nak sampai. Pelik tetapi benar…Minta datang untuk bulan ramadan nie sahaja dan dah fasa ke-3 sekarang nie. Setara bulan ramadan pun tak dapat hadir nak tunggu bulan bila lagi…sementara dikatakan bulan ini syaitan dan jin diikat..yang tinggal nafsu kita sahaja. Nak tunggu ramadan yang akan datang kot baru nak buat…

pergi tak kembali

pergi tak kembalipergi tak kembali2

Andai kau tahu..bak kata lagu kumpulan apa tah…kita tahu ker bila ALLAh akan panggil, jemput  kita ke alam yang lain.

Keluhan Ibnu Shihab al-Zuhriy yang berkata maksudnya:

“Hairan sekali keadaan orang-orang Islam, mereka sanggup tidak beriktikaf(sepuluh akhir ramadan), sedangkan Nabi saw tidak pernah meninggalkan iktikaf seja baginda datang ke Madinah al-Munawaarah sehinggalah ALLAH SWT mewafatkannya”

mengambil air kelapa biar sampai dpt hasilnya

Dalam satu perjalanan permaianan ada permulaan dan ada penamat sebagai contoh lumba lari 30km…macam biasa semua akan bersedia dan bersemangat pada permulaan dan bila hampir ke garisan penamat mestilah lebih bersemangat ingin menuju kejayaan atau kemenangan begitu lah pada mula ramadan memang kita bersemangat umpama dalam permulaan permainan tetapi bila sampai di hujung ramadan kita sudah tidak bersemangat dan kadang kita tidak ikut peraturan-peraturan Ramadan sebab kita sudah fikir untuk raya atau syawal.

pusat membeli belah

Malah yang lebih teruk lagi kita tidak sampai penghujung ramadan sebab banyak peraturan-peraturan wajib ramadan kita tidak ikuti. Maka sia-sia lah permainan tersebut sekirannya kita tidak tamat, walaupun kita kalah tidak dapat tempat yang pertama yang penting kita tamat permainan tersesbut..begitu juga ramadan mgkn kita letih,sibuk nak membeli jualan murah siapkan kuih-kuih raya sehingga kita diibaratkan tidak menghabiskan ramadan kita hingga ke penghujung ramadan. Sekiranya ada keunzuran dan tidak boleh melaksanakan untuk 10 ramdan yang terakhir, tidak boleh buat semua jangan pula tinggal semua…salam kemaafan kepada semua..

www.xuitm.wordpress.com

3 Responses

  1. 2 hari nak raya…bila nak balik raya. Harapan semoga ada lagi peluang tahun depan. Selamat Beraya. Maaf Zahir batin.

  2. naam 2 hari…tak balik lg ka…sama2 maaf…wslm

  3. tak balik raya kat sini..jemput ke rumah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: