Satu Kematian Yg begitu Dekat

 

Buat rakan2 pejabat yang dikasihi

Sedar ataupun tidak, usia kita semakin hari semakin PENDEK. Adakalanya lebih PENDEK daripada seluar PENDEK yang kita pakai.

Belumpun sampai setengah tahun berlalu, telah pergi beberapa orang insan yang kita kenali (mungkin juga tidak).  Bukan itu yang menjadi persoalan.  Soalnya …. Adakah kita yakin bahawa usia kita akan bertahan lama selama seratus tahun ataupun hampir sama usia dengan nabi kita Muhammad S.A.W. 63 tahun.  Arwah yang pertama pergi dalam usia 50 tahun lebih, yang kedua pelajar yang baru awal 20an dan yang terbaru malam semalam, detik 9.54 malam (21/04-selasa) pergi lagi seorang pelajar dalam usia awal 20 tahun.  Alhamdulillah, dari pandangan zahir insan yang hina ini melihat ketiga tiganya pergi dalam keadaan yang baik.

 

kafankankafan2proses mengkafan

 

Mungkin kita tak sedar keadaan ini kerana kita tak pernah mengambil pengajaran daripada kematian yang berlaku di depan mata.  Kita selesa dan tidak merasa ancaman atau diancam dengan peringatan ALLAH s.w.t.  dan kerna itu kita sewenang wenangnya tanpa rasa segan silu dan rasa bersalah melanggar dan menidakkan hukum ALLAH s.w.t.

 

Rakan-rakan yang dikasihi,

 

Mengapa kita lebih rela mengorbankan AGAMA kita dengan seluar PENDEK untuk sekadar bermain di padang.    Sanggup kita berlengan pendek mendedahkan lengan putih melepak kita kepada yang bukan mahram kita hanya sekadar bermain peringkat politeknik saja, Waima di peringkat dunia sekalipun… adakah ianya sukar bagi kita mempertahankan suatu hukum yang amat mudah diikuti.

 bersukan tidak salah...

Kita tak merasakan ancaman ALLAH sebab ia tak ditunjukkan depan mata … NAK CUBA …. Macam mana rasa dan sanggup kah kita menahannya …. Tak perlu susah2 … minta puntung rokok pada sesiapa yang tengah merokok … cucuh kan di peha atau lengan kita …. BOLEH TAHAN !!!!  kalu tak boleh tahan, masakan kita dapat menahan api akhirat yang telah disejukkan ALLAH s.w.t. sebanyak berpuluh kali … KALAU BOLEH TAHAN …. CUBALAH ingkari lagi perintah ALLAH … KALAU BERANI !!!!

 

INGAT, KITA TAK TAHU BILA KITA AKAN MATI ….. TETAPI KITA PERLU BERSEDIA UNTUK MATI …. DAH BERSEDIAKAH KITA??!!

 cricketprayer solat

Sekadar peringatan buat insan hina yang telah menghadapi dan mengambil iktibar dari tiga kematian.

 

Pesan Nabi S.A.W

“orang yang cemerlang ialah orang yang banyak mengingati mati”

 siap dibalut dgn plastik cover lg....dimasukkan dlm keranda utk diterbangkan ke semenanjung

Maaf atas segala kekurangan, mudahan ada manfaatnya.

 

Ini bukan tulisan ana tp sahabat ana, beliau telah email kepada pada semua staff hampir 400 org staf disitu…suatu tindakkan yang berani dan berkhidmah bg ana..ALLAHUAKBAR>katakan benar walaupun pahit….

azab-azab

azab-azab

Perkahwinan antara Permintaan Emak & Ayah atau Permintaan ALLAH SWT

 

Alhamdulillah selamat sampai di semenanjung, setelah selesai berkursus. Ana berhasrat untuk ke KT(Kuala Terengganu). Ada 2 orang sahabat yang ingin pulang ke KT dan dalam masa yang sama ada juga sahabat yang sanggup menerima ana di rumahnya.

gambar di KG sahabat KT

tempat tidur yg istemewa untuk tetamu

tempat tidur yg istemewa untuk tetamu

 

 

 

 

Niat aku satu sahaja, untuk pergi kenduri sahabat, tapi ada 2 orang sahabat yang kenduri pada tarikh yang sama di KT. Memandang sahabat yang ana menumpang rumah adalah di KT jadi ana hanya dapat pergi kenduri  sahabat KT sahaja. Maaf sahabat seorang lagi, ana tidak dapat hadir, semoga di permudahkan segala urusan anta.

gambar hiasan

gambar hiasan

 

 

 

 

Bila sebut bab kenduri yang bermain di fikiran kita adalah soal duit, majlis dan lain-lain lagi…tetapi apa kita perlu fikir juga bagaimana kita hendak menguruskan perkahwinan kita supaya ia mengikut cara yang ALLAH hendak dan bukan cara adat atau cara keluaraga yang mana selalunya akan membawa kearah melanggar peraturan ALLAH swt.

Bersanding yang pertama, yang selalui diperbincangan hangat, dimana yang tidak betul di mana yang di bolehkan semua kena belajar bukan main ikut permintaan keluarga sahaja.Sekirannya bersanding untuk keluarga sahaja dibenarkan tetapi bila dah main renjis-renjis lepas tu lempar beras itu dan jadi tidak betul, ikut adat hindu menyababkan kita mendapat dosa..dan pening-pening tu baik tak yah buat bersanding.

susah juga bila panggil org besar nie2

susah juga bila panggil org besar nie2

 

 

 

 

Pakaiyan penggantin yang berlebih-lebihan menarik perhatian orang. Baju pengantin yang terlalul jarang, sampai anak tudung pun Nampak, lengan sehingga nampak warna kulit. Selalunya sebelah perempuan/wanita, ini yang biasa memakai tudung yang labuh…bila majlis perkahwinan tudung menjadi singkat, Kenapa? Adakah aurat kita berbeza-beza bila ada majlis atau kita terpaksa ikut emak dan ayah dari ikut ALLAH SWT…

 Mekap atau Tabaruj yang berlebih-lebihan, mekap berlebih-lebihan adalah haram. Disebabkan permintaan keluarga kadang-kadang muslimat ini membiarkan mekap dia tetapi kerana Iman di hati kadang-kadang muslimat ini terpaksa membuang sendiri mekapnya atau menipiskan supaya dirinya tidak terjebak dengan dosa-dosa.

gambar hiasan2

gambar hiasan2

 

 

 

Bila dah mekap satu hal, bila nak solat satu hal. Di sebabkan mekap kita tidak dapat solat dan melewatkan solat. Kalau solat nanti habis ler mekap bila kita ambil air sebahyang/wuduq. Jadi bagaimana kita nak solat, Jamaq atau solat hormati waktu. Berbagai-bagai persoalan akan keluar, nak jamaq tak boleh daruratkah kita sekarang nie? kita kena bijak membuat keputusan, memang senang kita bercakap bila kita tidak kena situasi begitu. Sekurang-kurangnya kita member nasihat agar di permudahkan penggantin tersebut dapat membuat keputusan yang terbaik. Solat lewat disebabkan sebab-sebab tertentu(tertidur,gila, belajar, dsb) memang dibenarkan tetapi sekiranya segaja…lu fikir ler sendiri( bak kata NABIL-raja lawak)

gambar hiasan 3

gambar hiasan 3

 

 

 

Inilah beberapa persoalan yang kita kena bincang dengan keluarga kita supaya ia tidak menjadi permasalahan pada hari raja sehari. Benda-benda ini kita kena bincang awal bersama pasangan kita dan juga bersama ayah dan bonda atau ayah dan emak mertua supaya kes-kes umpama di atas tidak menjadi kebingugan kepada kita. Ia adalah majlis kita tetapi kenapa menjadi seumpama itu. Kadang bila dah jadi macam itu, kita nak jumpa sahabat pun malu bila pada tarikh keramat tersebut. Semoga bila ALLAH tanya kita, kita sudah ada usaha kearah tersebut walaupun tidak Berjaya. Semoga dipermudakan untuk lebih baik…w;alam

Gunung serapi/ Kubah National Park

Gunung serapi/ Kubah National Park

KUbah National Park

Aku diminta untuk bawa exco-exco kelab jabatan aku untuk mendaki gunung serapi. Pagi itu seramai 14 org exco lelaki dan perempuan tidak sabar-sabar untuk mendaki gunung tersebut, mereka membuat regangan sedikit dan juga joging untuk memanaskan banda. Mereka bertolak dari jabatan dan bila tiba di kaki bukit gunung serapi, pembayaran di buat dahulu memandangkan ada bayaran yang dikenakan. Ia merupakan hutan simpan dan juga ‘protected area’. Makanan di agihkan supaya setiap pelajar mendapat bahagiannya.

peta ke gunung

laluan

Puncak Gunung

Setelah selesai dibahagi-bahagi, ada sedikit taklimat dari pegawai Kubah National Park, biasalah suruh berhati-hati dan juga jangan kotorkan park ini…ia milik penduduk Sarawak…bukan saya pegawai national park sahaja.

Aku memberi peringatan terakhir sebelum ucapan doa dibacakan oleh salah sorang exco. Peringatan aku, jangan terlalu seronok, nanti mendatangkan masalah, apa yang dipadah, kena jaga, jgn sesuka hati jer padahnya…(padah=bercakap).

waterfail

zoom1

zoom2

zoom3

zoom4

Sampai di persimpangan water fall, kami berehat sebentar di sebuah pondok di persimpangan masuk ke water fall dalam masa yang sama hujun pun lebat juga waktu tu…Kami teruskan perjalanan kali adalah melalui traking/jln masuk hutan. Suasa yang suram di taburi dengan gerimis hujan membuat kami lebih berwaspada.

sbhg trail ke waterfall

Hati aku juga sedikit berdebar, sekiranya muncul tetamu-tetamu yang tidak diundang mungkin berbisa atau berbahaya kepada kami. Sebagai langkah keselamatan, aku mencari alat atau benda sebagai ‘back-up’ untuk menjaga diri dan anak-anak buah yang aku bawa itu. Aku mengambil sebuah dahan yang bersaiz sedang untuk aku bawa bersama-sama, kalau dari bisikkan hati seperti ada sesuatu yang tidak kena. Dari peringatan-peringatan yang Allah hantar menggunakan serangga-serangga berterbangan seekor dua kepada aku, membuatkan aku lebih-lebih lagi berhati-hati. Alhamdulillah selamat sampai ke water fall tersebut, hujan turun dengan lebatnya, kami berehat di sebuah pondok dan menjamu selera sementara menunggu hujan reda.

berhenti seketikarelax

Setelah hujan sedikit reda, kami bermandi-manda dan untuk mengelakkan masalah dari segi hukum agama.

waterfall shj

Aku telah memisahkan dua bahagian antara pelajar lelaki dan perempuan  agar tidak menimbulkan sebarang masalah, kami membuat shiff bagi lelaki naik dulu ke water fall dan lepas itu puteri-puteri pula.

Masa sudah pun menunjukkan waktu zohor, jadi kami bersiap-siap dengan mengambil wuduk(air sembahyang). Malang tidak berbau, salah seorang anak buah aku terjatuh…risau juga aku…selamat tak masuk dalam alur sungai yang laju itu…aku suruh budak nie berehat sekejap…tiba-tiba darah mengalir keluar dari kepalanya,Allahuakbar aku tenangkan diri…

‘Pelajar tersebut tanyakan kepada aku, teruk ker ? oh sikit jer aku memberi tahu kepadanya”, supaya dia lebih tenang…padahal tidak tengok lagi luka tersebut… memang tidak teruk sgt cuma kepala apabila terluka memang akan keluar darah yang banyak. Pelajar tersebut kelihatan masih, okey tetapi sedikit mengigil disebabkan kesejukan. Allhamdulillah “first aid kid” di bawa bersama-sama walau pun kurang kelengkapan. Aku memberi rawatan segera menggunakan apa sahaja yang ada.

Selesai ku membalut kepala pelajar yang terluka, fikiran ku masih risaukan pelajar tersebut. Memandangkan dia mampu berdiri dan berjalan sendiri, aku berasa sedikit kelegaan. Kami teruskan persiapan untuk solat, pakaiyan kami yang basah itu tidak menghalang untuk kami bersolat yang penting pakaiyan adalah bersih.

baru nak solat

 Bagi pelajar puteri pula meraka terpaksa pakai pakaiaan solat disebabkan pakaiaan mereka adalah tidak menutup diri mereka dengan baik. Pernah terdengar dari seorang ustaz sepatutnya apa yang dipakai oleh puteri adalah sama seperti pakaiaan solat mereka…jadi bila pakai sesuatu baju…biarlah ia betul-betul tutup aurat bukan tutup badan sahaja atau tutup kawasan-kawasan tertentu sahaja.

Panduan mencari kiblat, hari hujan tidak dapat merujuk matahari namun kita ada suatu cara lagi selain bawa kompas adalah melihat pada pokok yang mempunyai lumut di sesuatu belah sahaja manakala sebelah lagi tiada lumut. Ini menunjukkan matahari terbit di sebelah yang tiada lumut dan terbenam di sebelah batang pokok yang ada lumut. Jadi arah matahari dapat kita ketahui walaupun tiada sinaran matahari. Arahnya sudah tahu, jadi ia kekanan sedikit dari mengadap arah matahari terbenam. Solatlah kami di atas batu, walaupun tidak rata dan berair, apa yang penting kita kena, solat itulah yang aku cuba tekan kepada pelajar-pelajar ini.

Semua selamat kami pulang dengan riangnya dan melalui jalan yang berbeza dari pelan asal kami disebabkan pelajar yang terjatuh tersebut. Kenalah juga 4 jahitan dikepalanya. Ada pelajar kasut dia terkoyak, terpaksa terima rawatan kecemasan menggunakkan peralatan yang ada dalam first aid kid.

plasterplaster kali kedua

 Saya memaklum dengan pelajar-pelajar kita kena kreatif.

 

Pengalaman ini adalah untuk membentuk pelajar-pelajar agar berdikari, kreatif dan menggutamakan solat tidak kira dimana-mana mereka berada.w’alam

Dari kedah ke kuching

air asia

Perjalanan dari kedah menaiki air asia, memandangkan tiada flight direct ke Kuching terpaksalah menaiki flight ke K.L terminal LCCT dan lepas itu baru sambung perjalan ke Kuching pula. Berbagai bekalan dibawa untuk perjalanan tersebut.Terima Kasih bonda tersayang menyediakan makanan. Pagi tersebut bertolak awal dan tidak sempat untuk makan pagi.

Tiba di airport kepala batas, setelah cek-in ku ingatkan beg itu berat sangat rupanya baru 8kg(max air asia 15kg).Ku risau jua memandangkan kalau lebih 1kg=rm10 dlm semenanjung, 1kg=rm15 luarsemenanjung (sabah n Sarawak) itu yang telah ku terkena sebelum ini waktu pertama kali ke Kuching.

 

Ini sebahagian gambar-gambar yang ana ambil sepanjang perjalanan awal tahun 2009 dari kedah ke kuching.ALHAMDULILLAH selamat sampai…

di alor star airportdi tempat chek in-LCCT,KL

baru nak terbang\

from the top

awan2-SubahanaALLAH

sekitar Bumi Kenyalang-Sarawak

landing time,tp gerimis waktu itugerimis-namun semuanya selamat

Tandas masjid…kenapa jadi begitu!!!

Tandas masjid…kenapa jadi begitu!!!

 

Tandas berasal dari perkataan, tak sure pula…bukan tanda yer…tetapi tandas tempat kita akan pergi bila kita tandasperlukan dan kita tinggalkan bila kita sudah tidak memerlukannya. Baru ini bersiar-siar sekitar sungai petani,kedah. Jam menunjukkan sudah pukul 1.30pm,sudah masuk waktu zohor, terdengar bunyi seperti memanggil-manggil untuk aku solat. Memandangkan sungai petani merupakan salah suatu tempat mainan aku dahulu, ini kerana aku memang pernah belajar disana suatu ketika dahulu.

masjid yang IndahJadi aku menuju ke sebuah masjid yang bermain-main di fikiran aku. Masjid yang wberdekatan tempat yang ingin aku tujui. Masjid betul-betul terletak di hadapan sekolah…kira ramai juga yang menjadikan masjid itu tempat singgahan…Alhamdulillah ada yang tidak menjadi menjadikan tempat singgahan sahaja, ada yang bersolat tetapi ada yang tidak bersopan dalam kawasan masjid. Semoga mereka mendapat hidayah.

Bila aku tiba, lupanya sudah lewat tidak sempat ku nak solat berjemaah dgn Jemaah yang pertama selepas azan. Namun aku masuk ke dalam masjid tersebut,masih ada lg jemaah yang sedang bersolat zohor selepas Jemaah yang tadi. Setelah selesai solat aku ingat nak pergi ke tandas kerana nanti senang nak berjalan, nanti tandas-tandas awam faham-faham jer… Aku suka berada dalam keadaan berwuduk kerana itu adalah satu amalan, sahabat nabi-Bilal bin Rabbah jadi mudahlah aku menggunakkan tandas disini dan terus ambil wuduk. Sebelum nak masuk tandas, aku terlihat ada notis-sumbangan untuk masjid menggunakkan tandas masjid. Pertama kali aku melihat di masjid, ada papan tanda seumpama itu, terfikir aku…ini masjid kan? Mungkin ini untuk memupuk kita memberi sedekah.

 sumbangan untuk menggunakan TANDAS

Keadaan tandasApabila diri menuju kita tandas tersebut, aku terkejut dengan

hanya ada 2 bilik airkeadaan tandasnya. Beginikah tandas sebuah masjid, terasa sedih sungguh masjid punya besar tandas macam ini. Tandas dalam keadaan yang unsang…Tidaklah terlalu kotor tetapi adalah tidak patut sangat sebuah masjid yang indah mempunyai tandas umpama ini. Ini yang menjadi persoalan di hati, selepas keluar dari tandas aku terlihat tabung derma untuk masjid di bangunan sebelah masjid. Aku mencari lagi maklumat di sekeliling kawasan masjid terlihat notis-notis kuliyah magrib(Ustaz Halim Nasir-penceramah hebat tu).

Jadi siapa yang hendak dipersalahkan, tandas jadi begitu kerana pelajar-pelajar sekolah berdekatan pelajar sekolah di pondok dkt ngn Masjid@pengguna tandas yang lain yang apabila menggunakannya dan tidak menjaga kebersihan atau pun disebabkan penggurusan masjid yang tidak ambil apa-apa tindakan? Inilah persoalan-persoalan yang bermain di fikiranku…Nak kata tak ada duit,masjid selalunya dapat kutipan mingguan waktu hari Jumaat@kat sini tak ada sembahyang Jumaat..Nak kata masjid tak hidup…ada kuliyah-kuliyah,mgkn iklan kuliyah itu adalah di tempat lain..so masjid ini tidak ada pengurusan kot…Ya ALLAH turunkan lah hidayahmu kepada orang kawasan tersebut untuk menjaga rumahmu Ya ALLAH…cuti-cuti Malaysia, di kedah.Au revoir

 

Himpunan AMAN di masjid MUttakin,Jitra Kedah

2/01/09-satu perhimpunan aman telah dilaksanakan untuk menujukkan bantahan terhadapt tindakan Israile (laknaktullah) di bumi palastien.

sekitar tempat demo

sekitar tempat demo

Namun ana sedikit sedih@terkilan kerana ia bukan seperti demo yang di buat seperti di KL, di sini ramai umat Islam di masjid tersebut yang balik terus selepas sahaja selesai solat JUMAAT…dah ler di Kedah,bukan hari bekerja tetapi cuti umum…namun ramai yang macam kerja pula,yang kerja pun mgkn segelintir sahaja. Ada juga yang berkumpul jauh dari tempat himpunan tersebut, lainlah seperti di K.L apabila ada FRU dan polis-polis, mungkin menakutkan orang ramai ini tetapi memang tidak ada langsung ugutan-ugutan seumpama itu. Ini mungkin di sebabkan kali pertama di buat, menyebabkan ramai yang takut atau tidak biasa dengan keadaan himpunan aman @ DEMO. Mungkin akan ada perubahan selepas ini.

sekitar tempat demo2

sekitar tempat demo2

YB berucap2

YB berucap2

sekitar tempat demo3

YB sdng berucap

YB sdng berucap

Ucap tama disampaikan oleh YB Ir Amiruddin (Exco Kerajaan Negeri Kedah) dan juga wakil dari rakyat palestin yang berada di Malaysia.Walaubagaimanapun, taniah kepada pengurusan masjid,jim,abim dan juga sukarelawan pemuda kubang pasu.

 

 

web perkembangan tentera Islam

kesan bercinta sebelum berkahwin dan juga UBM antara realiti atau fantasi.

Menguruskan Fikiran Tentang Perkahwinan-editedimg_1071

September 18th, 2006 | by Abu Saif | 7,418 Views |  Print |  Email |

 

Saya masih ingat kepada tulisan Ustaz Maszlee Malik tentang Fenomena Cinta Anta Anti beberapa bulan yang lalu. Anggaplah artikel saya ini sebagai penyambung kepada mesej yang sama, iaitu usaha untuk mendidik adik-adik remaja memikirkan tentang perkahwinan yang seimbang di antara tuntutan yang idealistik dengan realiti. Berlandaskan agama…

Bagi mereka yang tidak segan untuk menguruskan cinta dan perkahwinan mereka mengikut kemahuan hawa nafsu dengan membelakangkan wahyu, biarlah mereka belajar tentang akibat yang bakal ditanggung.

Di dalam artikel saya sebelum ini, saya berkongsi nasihat dengan adik-adik bahawa jika mereka yang bercouple dan buat ‘ringan-ringan’ sebelum berumahtangga akan menghadapi kesannya di masa hadapan. Apatah lagi jika terjebak ke kancah zina. Selepas berumahtangga, si suami akan terfikir, “jika dengan aku dia berani berzina, apa yang boleh menghalangnya dari berzina dengan orang lain?” Kecurigaan ini menyebabkan jiwanya gelisah setiap kali meninggalkan isteri di rumah. Manakala si isteri berfikir dengan kecurigaan yang sama. Akhirnya rumahtangga itu penuh dengan syak wasangka dan pantang ada yang mencuit, pasti berbalas tuduh menuduh. Inilah yang maksudkan sebagai “dosa hari ini, menjadi kecurigaan esok dan selamanya” ketika menulis artikel “Erti Sebuah Perkahwinan“.

Ia bukanlah teori saya, tetapi sebahagian daripada pengalaman yang dikutip semasa mengendalikan kursus bersama Fitrah Perkasa. Pasangan yang pernah berzina sebelum bernikah, akan dihukum oleh Allah di dunia, sebelum hukuman Akhirat. Apakah ada ketenangan hidup, jika rumahtangga diselubungi prasangka? Itulah neraka dunia balasan zina, sebelum neraka Akhirat yang maha seksa lagi duka.

Saya telah bertemu dengan banyak contoh pasangan yang sudah terlalu lama ‘mengikat’ hubungan tetapi lambat menuju perkahwinan, akhirnya kecundang di tengah jalan. Malah ramai yang berubah menjadi musuh. Hal ini, janganlah terlalu cepat dikaitkan dengan dosa, sebagai ‘hukuman dari Allah’ kerana pernah ada cela zahir atau batin antara kedua pasangan itu. Seorang lelaki dan seorang perempuan yang terlalu lama kenal tetapi tidak menyegerakan perkahwinan, akan dengan sendirinya berubah menjadi musuh akibat fitrah perhubungan itu sendiri.

Bagi pasangan yang berumahtangga, setahun dua yang pertama, biasanya indah dan ditambah lagi dengan kedatangan cahaya mata penyeri rumahtangga. Tetapi apabila masuk tahun ketiga dan keempat, hubungan suami isteri akan teruji. Mudah terjadi, suami mula mudah marah terhadap isteri. Manakala si isteri pula kerap tertekan dengan ‘warna sebenar suaminya’.Saya masih ingat kata-kata Profesor Abdullah al-Ahsan di UIA ketika mengulas tentang Romanticism, “kita selalu tidak rasional dan realistik semasa kita romantik!”. Mungkin di awal perkahwinan, romantik itu kuat mendominasi rumah tangga. Ketika itu suami fokus kepada isteri dan isteri pula fokus kepada suami. Tetapi ketika munculnya anak pertama, kedua-duanya beralih fokus kepada anak dan selepas muncul anak kedua, fokus itu perlu diubah suai lagi. Semasa itulah, rumahtangga lebih didominasi oleh tanggungjawab dan tugas. Seronok-seronok sudah berkurang sedikit. Tetapi ia adalah proses biasa.

Akan tetapi bagi pasangan yang berkenalan semenjak di sekolah menengah, atau di matrikulasi, tetapi selepas tiga atau empat tahun, mereka masih belum berumahtangga, hubungan mereka akan melalui proses yang sama. Malangnya proses itu berlaku di luar perkahwinan. Cinta jadi derita, tiba-tiba sahaja satu perasaan yang pelik datang, dan dengan mudah, mereka akan memutuskan hubungan tersebut. Jemu, itu sahaja.

Sebab itulah, saya sering memberi dorongan kepada adik-adik bahawa, kita tidak perlu memulakan hubungan jika dalam jangka masa terdekat, tiada kemungkinan untuk perhubungan itu dinaik taraf menjadi perkahwinan. Janganlah berjinak-jinak untuk berkawan antara lelaki dan perempuan semasa di matrikulasi, jika kita sedia maklum yang ibu bapa tidak akan membenarkan perkahwinan, kecuali selepas tamat pengajian. Komitmen ‘atas angin’ yang tidak disegerakan kepada sebuah perkahwinan, sering berakhir hanya disebabkan oleh emosi yang saya terjemahkan ia sebagai JEMU.

 “Air yang tidak mengalir (statik), akan merosakkan air tersebut. Pemuda yang banyak masa kosong (tidak dinamik), akan dibunuh oleh masa kosong itu”

Walau bagaimana pun, pasti sudah ramai yang telah pun berada di ’situ’. Sudah kenal. Sudah lama kenal.

Untuk mereka, janganlah pula pendapat saya ini menjadi alasan untuk cepat seseorang itu memutuskan perhubungan. Janganlah biarkan diri kita dipandu oleh keputusan-keputusan emosi semata-mata. Jika pasangan lelaki atau perempuan sudah baik agamanya, atau yang paling utama, sedia dididik dan mahu belajar, maka terimalah seadanya.

Saya cukup terkilan apabila mendengar ada dari kalangan adik-adik, khususnya Muslimah, yang terlalu mudah mengambil keputusan memutuskan hubungan semata-mata beralasan terasa ada kesilapan malah dosa yang terselit di celah-celah perkenalannya dengan seorang lelaki Muslim yang baik. Jika pernah buat silap, bawalah bertaubat dan bukannya dengan sewenang-wenang membatalkan hubungan. Ingatlah pesan Nabi SAW,

“Apabila datang melamar kepadamu seseorang yang kamu redha agamanya dan akhlaknya, maka kawinkanlah. Jika tidak kamu laksanakan, maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerosakan yang luas”. (HR. Tirmidzi)

Pesan saya kepada adik-adik di kampus, dalam soal perkahwinan ini, JANGAN TERGESA-GESA, DAN JANGAN BERTANGGUH-TANGGUH.

ABU SAIF @ http://www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur

Inilah sebahagian artikel yang di ambil dari blog us hasrizal @ http://www.saifulislam.com, ana tergerak sungguh hendak menulis artikel ini, iaitu kesan bercinta sebelum berkahwin dan juga UBM antara realiti atau fantasi.img_1161

Ini adalah kes sebenar yang terjadi di kalangan sahabat-sahabat yang sungguhimg_1162 memilukan pada ana…Ia sudah bercinta sebelum berkahwin, ini yang amat bahaya dan dasyat kesannya kepada salah satu pihak jika cinta mereka tidak ke junjung perkahwinan(pelamin). Bercinta memang indah, cinta itu buta bak kata org lama-lama, memang betul tidak di nafikan. Ana pernah lalu semua itu, namun ia akan jadi sempadan buat diri ini. Apa yang berlaku pada kes ana dengar ini, si muslimin itu ditinggalkan oleh muslimat tersebut, atas alasan yang tidak kukuh atau pun macam di bomoh orang…tiba2 minta tangguh perhubungan mereka, hampir 5-6 tahun berkawan. Apa yang terjadi kepada muslimin itu, mencari apa masalah utama namun tidak jumpa…rupanya muslimat itu terjumpa muslimin lain…Allahuakbar, mane tak marah muslimin tu…orang kata apa…sanggup buat apa sahaja(bunuh@bunuh diri), untuk dapatkan muslimat tersebut balik tapi Alhamdulillah atas nasihat sahabat-sahabat dan iman yang ada di diri, benda-benda tersebut tidak berlaku…Sekarang ini muslimin tersebut masih dalam proses penyembuhan dari mehnah cintanya…Ini mungkin cara2 ALLAH membalas balik dosa-dosa yang terpalik sewaktu bercinta dahulu, mungkin ini yang di katakan penggampunan(Kaffarah) kembali dosa-dosa lampau.

Tetapi memang berbeza sungguh muslimin tersebut dari segi pengamatan ana dan dari ceritanya selepas ditinggalkan muslimat tersebut…satu hikmah yang besar, ana seperti gembira pun ada apabila berlaku perkara ini…kerana muslimin ini menjadi lebih alim lagi dari sebelum ini…solat sunatnya,bacaan Al-Quran/Mat’surahnya,gerak kerjanya dan percakapannya memang lebih baik dari sebelumnya dan ada perubahan kepada kebaikan.Penuh hikmah…subahanALLAH…

 

“Statiknya air akan merosakkannya, statiknya pemuda (dengan banyaknya masa lapang dia) akan membunuh dirinya” – PepatahArab

 

Kes kedua nie ada 2 org sahabat ana, tetapi muslimin ini tidak lah berapa bercinta,namun bercinta juga…kesannya sedikit berbeza dari kes yang pertama, pada mulanya muslimat nie,bila berbicara tentang tunang dan sebagainya ia jadi susah dan berat dan ditangguh-tangguh…selepas itu, ana kata baik anta tanya betul2 kpd dia…nak lg ker tak nak…kalau dia nak lg anta bincang ngn bonda dia, pi umah ker atau sebagainya. Muslimin itu dgn keadaan berani dan tidak, akur jua cadangan ana tersebut…Lepas selang seminggu dua ana dapat berita dari muslimin tersebut ada orang datang masuk minang muslimat tersebut…Muslimin ini meluahkan kepada ana,walaupun bercinta,tak bercinta jer…hati ini terasa juga pedihnya…

“sekirannya kamu bercinta antara kamu kerana manusia

,manusia itu akan merobek hati kamu,

sekiranya kamu bercinta kerana Allah,

nescaya Allah akan satukan hati-hati kamu”

 

Kes ketiga, muslimin nie berjumpa dengan muslimat ini melalui URM(Unit rumah muslimin) kira melalui orang tengah, istiqorahnya dan jaga ikhtilatnya (insyALLAH). Kes yang ini muslimin dan okey, muslimat pun dah okey tapi yang tak okey di sebelah keluarga pula tidak setuju, jadi terpaksa di putuskan perhubungan tersebut setelah beberapa ikhtiar di lakukan. Namun kesan di hati itu ada tetapi mgkn sedikit atau senipis kulit bawang kerana mereka tidak bercinta tetapi berukhwah kerana ALLAH semata-mata.

 

Kita boleh tengok, ada 3 kes@contoh reality yang berlaku di akhir tahun hijrah@ awal tahun hijrah (1429-1430)…KITA boleh pilih jalan maner yang kita hendak kerana memang kita ada pilihan, seumpama kita mengundi dalam pilihan raya. Allah bagi jalan mudah, tapi kalau kita salah pilih ia akan memakan diri kita.Bercintalah selepas berkahwin, jalan paling selamat…

Salah satu ikhtiar untuk hilang kekecewaan(putus cinta) dari Dr Harun Din adalah menggamalkan surah AL-Rad ayah 39(sebahgian ayat sahaja)(Allah menghapuskan apa yang di kehendakiNYa). Letakkan tangan anda didada@dahi dan Baca ayat tersebut, lepas baca genggam tangan dan buat isyarat baling.

Cinta pada bunga

Bunga akan layu,img_1154

Cinta pada manusia,

Manusia akan mati,

Cinta pada ALLAH,

Kekal selama-lamanya….